ΑΥΤΙΣΜΟΣ & ΔΙΑΤΡΟΦΗ Τροφές που βελτιώνουν τη ζωή!

Μπορεί άραγε μια ειδικά μελετημένη διατροφή να βοηθήσει το παιδί μας στον αγώνα του με τον αυτισμό;
Οι νεότερες επιστημονικές απόψεις απαντούν με ένα μεγάλο ΝΑΙ!

Για όλους εμάς που έχουμε παιδιά με το ειδικό χάρισμα του αυτισμού, η καθημερινότητα είναι μια περιπέτεια, εστιασμένη στην προσπάθεια να τα βοηθήσουμε με όποιον καλύτερο τρόπο μπορούμε. Πολλές φορές μπερδευόμαστε, καθώς οι πληροφορίες γύρω μας είναι ολόκληρη ‘θάλασσα’ και δεν ξέρουμε ποιο… κύμα να διαλέξουμε για να βγούμε στη σωστή παραλία! Παράδειγμα, οι νεότερες έρευνες που συνδέουν, για τα άτομα με αυτισμό, τη διατροφή με τη βελτίωση της συμπεριφοράς, του λόγου – και όχι μόνο! Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να βγάλουμε την άκρη:

Ο ρόλος της διατροφής

Ακόμη και σήμερα, τα πράγματα που γνωρίζουμε για τον αυτισμό –από τον οποίο πάσχουν περίπου 2 άτομα στα 1000- είναι σχετικά λίγα. Ξέρουμε ότι στην εμφάνιση του συμμετέχουν πολλά μέρη του εγκεφάλου, αλλά δεν ξέρουμε ακριβώς πώς. Πρόσφατα μάλιστα ακούγεται έντονα η άποψη ότι ο αυτισμός δεν αποτελεί ‘εσωτερική υπόθεση’ του εγκεφάλου, αλλά οφείλεται και σε διάφορες βιοχημικές διαταραχές που συμβαίνουν στο σώμα και τον επηρεάζουν.

Σύμφωνα λοιπόν με τους ειδικούς, σημαντικό ρόλο στην εξισορρόπηση αυτών των διαταραχών παίζει και η διατροφή. Πώς όμως;

    Σε άτομα με αυτισμό, η κατάλληλη διατροφή μπορεί να προσφέρει ανακούφιση από συμπτώματα αλλεργιών και προβλήματα στο γαστρεντερικό σωλήνα και να καλύψει ανάγκες και ελλείψεις σε βιταμίνες, μέταλλα, καλά λιπαρά οξέα, αμινοξέα και άλλα θρεπτικά συστατικά, η ανισορροπία των οποίων ευθύνεται –με έμμεσο ή άμεσο τρόπο- για πολλές νευρολογικές διαταραχές.

Ο μηχανισμός της διατροφής

Υπάρχουν κάποιοι παθογόνοι οργανισμοί που λέγονται ζύμες και μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα ενέργειας, την καθαρότητα της σκέψης και την εντερική λειτουργία του ανθρώπου. Όταν υπάρχει υπερανάπτυξη ζυμών στον οργανισμό, τότε εισβάλλουν στον εγκέφαλο, μέσω του αίματος, διάφορες τοξίνες οι οποίες προκαλούν συμπτώματα όπως θολή σκέψη και συμπεριφορά ‘μεθυσμένου’. Επιπλέον, όταν η βιοχημεία της μεθυλίωσης δεν πραγματοποιείται σωστά, αυξάνονται οι πιθανότητες για άγχος, κατάθλιψη και διαταραχές ύπνου. Η μεθυλίωση είναι μια σπουδαία χημική διαδικασία του οργανισμού μας που ρυθμίζει σχεδόν όλες τις λειτουργίες μας. Για παράδειγμα, αν η σεροτονίνη που παράγουμε δεν μεθυλιωθεί θα απενεργοποιηθεί, με αποτέλεσμα την έλλειψή της και πολύ πιθανή την εμφάνιση κατάθλιψης!

Γενικά μιλώντας, όταν δεν υπάρχει σωστή αποτοξίνωση στον οργανισμό, οι τοξίνες συσσωρεύονται στον εγκέφαλο και δρουν ως φάρμακα, προκαλώντας ευερεθιστότητα, επιθετικότητα και ζημιά στα κύτταρα. Παράλληλα, όταν η πέψη είναι φτωχή και το έντερο διαπερατό, τα θρεπτικά συστατικά δεν απορροφώνται σωστά. Αυτό οδηγεί σε ελλείψεις που μπορεί να επηρεάσουν τις λειτουργίες των κυττάρων, συμπεριλαμβανομένων και των εγκεφαλικών.

    Γι’ αυτό και, σε άτομα με αυτισμό, που έχουν πιο ‘αδύναμο’ πεπτικό σύστημα, η βελτίωση της πέψης και η μείωση φλεγμονών στο έντερο αποτελούν σημαντικά βήματα για τη βελτίωση της συμπεριφοράς, του λόγου, των δερματικών εξανθημάτων κλπ.

Τα Ναι και τα Όχι της διατροφής

Τα διατροφικά στοιχεία που παίζουν, ως φαίνεται, ‘αρνητικό’ ρόλο στον αυτισμό είναι 4:

    Η γλουτένη (που περιέχεται στο σιτάρι)
    Η καζεΐνη (που περιέχεται στο γάλα)
    Η σόγια
    Η ζάχαρη



Αντίθετα, τροφές που ‘θεραπεύουν’ το έντερο θεωρούνται, μεταξύ άλλων:

    Τροφές όπως ιχθυέλαια κλπ που περιέχουν πολύτιμα ω-3
    Τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως γιαούρτι, κεφίρ και λάχανο τουρσί
    Πρεβιοτικά, που ευνοούν την ανάπτυξη ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο, όπως σπαράγγια, μπανάνες, όσπρια, σκόρδο, μέλι, κρεμμύδι, αρακάς και πράσο.

Με λίγες λέξεις:
Ναι στο κατσικίσιο γάλα

Όχι στο αγελαδινό γάλα
Ναι στα μπαχαρικά και τα αντιοξειδωτικά
Όχι στη ζάχαρη
Ναι σε 1-2 κουταλάκια μέλι
Όχι στα έτοιμα φαγητά και τα τηγανιτά
Ναι στο πολύ φιλτραρισμένο νερό
Όχι στα θαλασσινά
Ναι στο αργό μαγείρεμα
Όχι σε σπορέλαια, ηλιέλαια κλπ
Ναι στο ελαιόλαδο
Όχι σε πρόσθετα, συντηρητικά, ενισχυτές γεύσης κλπ.
Ναι στα βιολογικά προϊόντα

Κι ακόμα:

ΟΧΙ, γενικά, σε τρόφιμα που ‘θρέφουν’ τις ζύμες, όπως γλυκά, μπισκότα, χυμοί φρούτων και αποξηραμένα φρούτα, τα προϊόντα ζύμωσης όπως ψωμί & ζυμαρικά, σταφύλια, δαμάσκηνα, ωριμασμένο κρέας, τυριά και ξύδια. Επίσης,
ΟΧΙ στις τοξίνες που σχηματίζονται κατά την προετοιμασία των γευμάτων. Μη χρησιμοποιείτε λοιπόν σκεύη από αλουμίνιο ή πλαστικό στο μαγείρεμα.
ΝΑΙ σε μια διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά (Β-καροτένιο: καρότα, βερίκοκα, κολοκυθάκια, λάχανο, σπανάκι, μπρόκολο, συκώτι, αυγό. Βιταμίνη C: κολοκυθάκια, μπρόκολο, φυλλώδη λαχανικά, εσπεριδοειδή. Βιταμίνη Ε: ελαιόλαδο, ηλιέλαιο, ηλιόσποροι, αμύγδαλα, φουντούκια, πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Βιταμίνη Β6: ηλιόσποροι, καρύδια, φακές, φασόλια. Βιταμίνη Β12: συκώτι, αυγά, αρνί, μοσχάρι. Φυλλικό οξύ: φασόλια, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, μπανάνα. Ω-3 λιπαρά οξέα: ιχθυέλαια, λιπαρά μικρά ψάρια, καρύδια κλπ)

ü ΠΡΟΣΟΧΗ όμως: η χορήγηση οποιουδήποτε συμπληρώματος διατροφής πρέπει να γίνεται πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του ιατρού και του διατροφολόγου.

Τα καλά νέα

Αν θέλαμε να συνοψίσουμε με λίγες λέξεις το ρόλο της διατροφής στον αυτισμό, θα λέγαμε ότι βελτίωση της πέψης, συνεπάγεται βελτίωση της συνολικής εικόνας του αυτιστικού ατόμου.

Ειδικότερα:

    Συχνά αναφέρεται ότι, συμπτώματα όπως η δυσκοιλιότητα, η διάρροια, ο αυτοτραυματισμός και οι ‘μεθυσμένες’ αισθήσεις έχουν βελτιωθεί με την αφαίρεση και μόνο της σόγιας, της γλουτένης και της καζεΐνης από τη διατροφή.
    Οι θεραπείες είναι ευεργετικότερες με την ταυτόχρονη εφαρμογή χήλισης και θεραπείας με υπερβαρικό οξυγόνο.

Οι πιο δημοφιλείς δίαιτες και τα αποτελέσματα

    Δίαιτα χωρίς γλουτένη και χωρίς καζεΐνη (GFCF): Βελτίωση σε περιπτώσεις διάρροιας, δυσκοιλιότητας και αυτοτραυματισμού.
    Δίαιτα Feingold (αποφυγή πρόσθετων, συντηρητικών κλπ): Βελτίωση στην συμπεριφορά, την προσοχή και στις εντερικές διαταραχές.
    Κετογονική Δίαιτα. Γνωστή και ως δίαιτα τριγλυκεριδίων, με περισσότερο λίπος, ελάχιστες πρωτεΐνες, περιορισμένους υδατάνθρακες): Βελτίωση στην κοινωνική επαφή, τον λόγο, την συνεργασία, την υπερκινητικότητα και την μάθηση. Μάλιστα, σε σχετική μελέτη της παιδιατρικής κλινικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπως και σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης, παρουσιάστηκαν όλα τα παραπάνω θετικά αποτελέσματα μετά από εφαρμογή της συγκεκριμένης δίαιτας σε αυτιστικά παιδιά. Κατά τη διάρκειά της ωστόσο, απαιτείται διαρκής παρακολούθηση από παιδο-νευρολόγο και διατροφολόγο.
    Δίαιτα συγκεκριμένων υδατανθράκων (SCD). (Επιτρέπονται κρέας, ψάρι, αυγά, λαχανικά και συγκεκριμένα έλαια, ενώ απαγορεύονται άμυλο, όσπρια, σιτηρά, ζυμαρικά και ψωμί): Διόρθωση ζημιών στη δομή των εντερικών τοιχωμάτων.

Σύμφωνα με έρευνες, μετά τη χρήση των παραπάνω διατροφικών παρεμβάσεων, το 60%-65% των συμμετεχόντων στην έρευνα παρουσίασαν βελτίωση, ένα 20% έμεινε στάσιμο ενώ δεν παρατηρήθηκαν περιστατικά επιδείνωσης.

Δημοσιογραφική επιμέλεια

Εμμανουέλα Νικολαϊδου

Πηγές: http://www.mednutrition.gr/diatrofi-aytismos

http://www.greenmed.gr/arthra/diatrofi-ke-avtismos.html

http://keadd.gr/wb/pages/arthra/avtismos-ke-diatrofi-avtistikon-pedion.php

http://www.gonisseapognosi.gr/?page_id=894

0 Comment "ΑΥΤΙΣΜΟΣ & ΔΙΑΤΡΟΦΗ Τροφές που βελτιώνουν τη ζωή!"

Δημοσίευση σχολίου