Πώς να μάθετε σε ένα αυτιστικό παιδί να πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα (IΙ)

Στοιχεία Δομημένης Διδασκαλίας

Ο όρος αποδίδεται σε ένα σύνολο διδακτικών / υποστηρικτικών εργαλείων που έχουν σχεδιαστεί από την «TEECHH» για άτομα με αυτισμό.  Τα εργαλεία αυτά ανταποκρίνονται στα χαρακτηριστικά του αυτισμού, χρησιμοποιώντας μαθησιακές μεθόδους (οπτικές και κινητικές δεξιότητες και ευχαρίστηση με τη ρουτίνα) ώστε να γεμίζουν κενά στην μάθηση που έχουν προκύψει από σχετικές ελλείψεις. Η Δομημένη Διδασκαλία δεν βελτιώνει μόνο την μάθηση νέων δεξιοτήτων αλλά ενισχύει την ανεξαρτησία, τον αυτοσεβασμό και μειώνει τα προβλήματα συμπεριφοράς που προκύπτουν από την σύγχυση, το άγχος και την ευαισθησία σε ερεθίσματα. Η Δομημένη Διδασκαλία συνδυάζει την εξατομικευμένη αξιολόγηση, την καθιέρωση μιας ρουτίνας με προληπτικό και προσαρμοστικό χαρακτήρα, και την συστηματική χρήση οπτικών βοηθημάτων για την μάθηση. photo


Αρχικά Βήματα: Αξιολόγηση

Όταν αρχίζετε να μαθαίνετε σε ένα παιδί με αυτισμό να πηγαίνει στην τουαλέτα, αρχικά, πρέπει να καθορίσετε έναν ρεαλιστικό στόχο. Πρέπει να συνειδητοποιήσετε πως το παιδί θα περάσει από αρκετά στάδια μέχρι να καταφέρει να πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα. Κάθε βήμα στην διαδικασία είναι και ένας στόχος. Είναι αναγκαίο να παρατηρείτε και να αξιολογείτε τι καταλαβαίνει το παιδί σας από την διαδικασία, ώστε να αρχίζετε την εκπαίδευση στο σωστό σημείο.

Καλό είναι να ξεκινάτε καθιερώνοντας μια θετική και με νόημα ρουτίνα γύρω από το θέμα και να συλλέγετε πληροφορίες για να δείτε αν το παιδί σας είναι έτοιμο για προγραμματισμένη εκπαίδευση ή πιο ελεύθερη και ανεξάρτητη προσέγγιση.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα απλό διάγραμμα για να συλλέξετε τις πληροφορίες που χρειάζεστε. Σε καθημερινή βάση, το παιδί πηγαίνει στο μπάνιο για ένα γρήγορο έλεγχο κάθε 30 λεπτά. Εσείς καταγράφετε τις πληροφορίες για κάθε επίσκεψη. Ακολουθεί ένα παράδειγμα για τον τρόπο συλλογής των πληροφοριών:


Στη στήλη με το όνομα «Εσώρουχο» καταγράφετε ανά μία ώρα:

Σ – αν ήταν στεγνό

Ο –  αν έχει ουρήσει πριν πάει στην τουαλέτα

ΕΚ – αν έχει εντερική κένωση

Ο / ΕΚ – αν έχει και τα δύο.



Δεν χρειάζεται να περιμένετε μια ολόκληρη ώρα. Αν αντιληφθείτε πως έχει βραχεί, κάντε έναν έλεγχο και σημειώστε την αντίστοιχη ώρα. Σε διάστημα 1 ή 2 εβδομάδων θα προκύψει κάποιο μοτίβο στα δεδομένα που έχετε συλλέξει.

    Είναι το παιδί σας στεγνό για σημαντικά χρονικά διαστήματα;
    Τα κάνει πάνω του σε τακτικά χρονικά διαστήματα;
    Δείχνει με κάποιον τρόπο πως έχει λερώσει τα ρούχα του;
    Παρουσιάζει παύσεις ενώ τα κάνει πάνω του;

Αν η απάντηση σε όλα τα παραπάνω είναι «όχι», τότε το παιδί δεν είναι, ακόμη, έτοιμο να πάει μόνο του στην τουαλέτα. Ωστόσο, ο στόχος καθιέρωσης μιας θετικής ρουτίνας για την  τουαλέτα παραμένει κατάλληλος.

Ενώ καταγράφετε τα δεδομένα στο διάγραμμα, μπορείτε να αξιολογείτε και άλλα μέρη της εκπαίδευσης.

    Αντιλαμβάνεται το παιδί σας πώς εξελίσσεται η ρουτίνα;
    Μπορεί το παιδί να ντυθεί μόνο του; (ποιες δεξιότητες έχει)
    Εκδηλώνει συγκεκριμένους φόβους ή ενδιαφέρον σχετικά με τον χώρο της τουαλέτας; (αντίδραση στο καζανάκι, στο νερό της λεκάνης, στο ρολό του χαρτιού υγείας ή σε κάποιο άλλο εξάρτημα του μπάνιου)
    Ποιο είναι το εύρος της προσοχής του;

Μόλις τελειώσει το στάδιο της αξιολόγησης, θα έχετε όλα τα απαραίτητα δεδομένα για να θέσετε έναν εφικτό στόχο.

Η ανάλυση των βημάτων, που πρέπει να εκτελέσει το παιδί για να πάει στην τουαλέτα, σας δίνει μια εικόνα για τις αναγκαίες δεξιότητες. Η αξιολόγηση του παιδιού σε κάθε βήμα σας βοηθάει να θέτετε ένα ρεαλιστικό στόχο και σας υπενθυμίζει να μην δουλεύετε σε παραπάνω από λίγες μόνο δεξιότητες τη φορά. Οι αναλύσεις της κάθε εργασίας (βήματος) μπορεί να είναι οικουμενικές ή πολύ συγκεκριμένες. Κάθε βήμα στην ανάλυση της εργασίας μπορεί να διευρυνθεί σε περαιτέρω μαθησιακά βήματα. Ακολουθούν αναλυτικά παραδείγματα βημάτων:

Άρθρο από τις: Susan Boswell, TEACCH Preschool, Debbie Gray, Chapel Hill TEACCH Center
Μετάφραση- Επιμέλεια: Καραμπατζιάκης Κυριάκος  http://www.ergotherapeia.com

http://www.4disabled.gr/archives/17806

0 Comment "Πώς να μάθετε σε ένα αυτιστικό παιδί να πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα (IΙ)"

Δημοσίευση σχολίου